Maud Olofsson har utropat Centerpartiet som entreprenörernas parti, och idag vill Norrtäljes ledande centerpartist Berit Jansson gärna ta åt dig äran över att kommunen får ett relativt gott omdöme i Svenskt Näringslivs mätning över kommunernas företagsklimat. Men med all respekt kan man nog konstatera att det inte är centerpartiets förtjänst.
Ett parti vars främsta idé är att avsaknad av kollektivavtal är en bra affärsidé har minst sagt trovärdighetsproblem i ett politiskt klimat där inte ens Moderaterna vill ge sig på LAS. Att det springer runt centerpartister med gröna clownnäsor som vill knulla facket lär inte göra saken ett dugg bättre.
Tidigare i år publicerades en undersökning bland 11.000 företagsledare. Bara 2,6 procent säger sig vara villiga att rösta på ”företagarpartiet” Centern. När företagarna får rangordna olika politiska förslag (avidentifierade från respektive partiprogram) kommer Mp och V:s förslag högst på önskelistan.
Kristian Krassman ger Centerpartiet diagnosen ”Noll sjukdomsinsikt”, och Hanna Stymne-Bratt ställer sig frågan varför man ska rösta på (c)? Man kan verkligen fråga sig varför partiet envist håller fast vid den nya nyliberala företagarprofilen, trots att den varken efterfrågas eller uppskattas av väljarna. För det är nog inte så enkelt som Maud vill göra gällande – att partiet enbart varit dåliga på att marknadsföra sig.
Anders och Björn på Alliansfritt Sverige har även gjort en sammanställning av relevanta länkar rörande Centerpartiet och företagens villkor:
- Trots vallöfte: företagarnas regelkrångel har ökat
- Kostnaderna för regelkrångel ökar
- Regeringen får hård kritik av företagarna
- Ökat regelkrångel för företag
- Alliansen höjer avgift för småföretagare
- ”Regeringen bluffar om nyföretagandet”
- FöretagarFörbundet kommenterar vårbudgeten
Saknar reformer att betygssätta: En av fem möjliga kronor - MP och V stöds av företagarna
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik, centern, centerpartiet. Progressiva bloggar hittar du hos Netroots. Fler politiska bloggare hittar du via Politometern.
”Dåliga på att marknadsföra sig”?
Dom måste ju vara världsmästare på att marknadsföra sig med tanke på att det överhuvudtaget finns någon som kan tänka sig att rösta på ett parti med sådan idiotpolitik!!
Dom måste ju vara världsmästare på att marknadsföra sig med tanke på att det överhuvudtaget finns någon som kan tänka sig att rösta på ett parti med sådan idiotpolitik!!
+1
[…] minst sagt upprört. Och det är nästan en underdrift. Folk är fly förbannade. Men många är glada också. Mest kritiseras jag för att vara ung. Hmpf. Jag är inte torr bakom öronen, bland […]